09 juli, 2009

Filmfantast !

Som ni vet är jag typ filmfantast, på kvällarna varvar vi ner till film.
Här är dem jag senast sett:

Ap dålig, handlar om 4 amerikanska ungdomar som skall ut i djunglen och leta rätt på en legend som sägs blivit tillfånga tagen, dem får därför för sig att leta rätt på honom. Resan till djunglen blir lite av en mardröm men väl inne i djunglen blir det än mer verklig mardröm. Ungdomarna filmar själva sitt uppdrag så man får verkligen en känsla av forsättningen "The blair witch projekt" !
Rovdyr är norsk, där också ett antal ungdomar ska ut och campa runt i skogen (verka vara filmindustrins enda idéer till film nu för tiden) dem hamnar själva i konflikter under resan men också med skogens jägare/ lokalbor. Det blir en kamp om livet. Jag gilla den inte.

The Duchess, underbart verklighetsbaserad film. Denna rekomenderar jag helt klart. Inte för att tala om alla underbara bakelser till klänningar dem bär runt men också kulturen, miljön och personers sätt att föra sig. Vi följer Georgiana Spencer som gifter sig med härtige av London - han kommer bli den enda som inte älskar henne i hela london. Hon driver fram i politiken och vill få kvinnors röst hörda mendans allt han vill är att få en pojke, dem får barn men det är 3 flickor, hennes kamp att få en son och känna sig älskad samtidigt som hon vill komma fram i politiken och leva med en man som inte älskar henne utan gärna har runt det med andra kvinnor. Kampen om ett liv utan kärlek och med svek efter svek får du se i filmen. Den är underbar.


Unborn, nej den gillade jag inte heller. En tjej som precis fått konstiga syner och röster får veta att hon har en dödfödd tvilling, hennes moster har gått igenom samma sak som också drev tjejens mamma till döden. Den ofödda tvillingen vill bli född och det blir hennes kamp då mostern plötligt hittas död att få den ofödda tvillingen kvar i hans anda.

Helt okej men scener som tictanic kunde man ju inte mer än känna igen filmen igen. Handlar om ett stort fartyg som ska ta 10 000 flyktingar som flyr röda armen under andra världskriget till friheten. Redan under första natten attackeras dem av rysarna som bombaderar dem och fartyget sjunker. Helt okej film, sorlig.
Ja ikväll vet jag inte vad det blir, trädgårdsarbetet kan bli försenat pga av oväder och då kan man lika gärna befinna sig inne till film. Allt annat styr jag med under dagarna så Mattias kan bara varva ner när han kommer hem.
Men än så länge har inte regnet kommit så vi kan få det sista gjort, få ner dekorstenen i rabatten.
På söndag ÄNTLIGEN hämtar jag min son igen, då har jag 2 veckor med honom. Det ska bli Astrid Lindgrens värld och massa annat roligt.